تغذیه بعد از بارداری

تغذیه بعد از بارداری
همانطور که میدانید بهترین تغذیه برای نوزاد، تغذیه با شیر مادر است.

شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادر است و همه سختی ها و شیرینی هایش در ذهن مادر به خوبی نقش می بندد. مادر و کودک عاشق و نیازمند یکدیگرند و مادر فداکارانه آنچه را در روح و جسمش دارد به کودک می بخشد و برای آنکه بتواند با سلامت کامل و خاطره یی خوش این دوران را به پایان برساند. باید بداند که چگونه نیازهایش را تأمین کند.


در دوران بارداری، جنین بسیاری از ذخایر بدن مادر را مصرف می کند و اگر مادر در دوران شیردهی تغذیه ی نامناسبی داشته باشد، به مرور خصوصاً با زایمان های مکرر قوایش تحلیل می رود، استخوان هایش پوک می شود، ریزش مو پیدا می کند و گاهی از ترس اینکه این عوارض پیش آید آن قدر پرخوری می کند که وزنش بالا می رود و بازگشت به وزن پیش از بارداری بسیار مشکل خواهد شد؛ پس مادر باید دقیقا بداند که چه میزان انرژی و مواد مغذی نیاز دارد.


املاح
 بهترین املاح کلسیم و آهن هستند که اگرمادر مشکل کم خونی داشته باشد یا در معرض کم خونی قرار بگیرد، مصرف قرص «فروسولفات» برای او ضروری است.

ویتامین ها
 برای تأمین ویتامین های لازم، مادر حتما به پنج تا شش لیوان سبزیجات تازه به صورت سالاد، سبزی خوردن یا پخته شده در غذا نیاز دارد و بایستی هر روز چهار تا پنج عدد میوه مصرف کند.

چربی ها
در شیر مادر یک سری چربی های غیر اشباع موجود است که در غدد پستان ساخته نمی شوند و باید از طریق غذا تأمین شوند. پس بهتراست مادر هفته یی یک بار ماهی مصرف کند و از روغن زیتون در سالادش استفاده کند.

انرژی
 مادر برای تهیه ی شیر پانصد کالری انرژی اضافه بر نیاز بدنش لازم دارد. به عبارتی اگر پیش از بارداری دو هزارکالری انرژی در روز نیاز او را تأمین می کرده، در شیردهی 2500 کالری انرژی لازم دارد. علاوه بر این پانصد کالری مقداری انرژی هم ازچربی های ذخیره شده در دوران بارداری تأمین می شود که این مسأله باعث می شود، اگر مادر بر اساس مقادیر خواسته شده در این دوران غذا مصرف کند به مرور هر ماه نیم کیلو لاغر شود (چاقی دوران بارداری برطرف خواهد شد). بر اساس میزان انرژی لازم در دوران شیردهی، غذاهای تأمین کننده ی آن نیز داده می شوند.

پروتئین
در دوران شیردهی نیز مادر به پروتئین فقط پانزده گرم اضافه می شود. از این رو کل پروتئین مورد نیاز حدود 65 تا هفتاد گرم در روز است. این میزان پروتئین با مصرف سه لیوان شیر در روز، یک عدد تخم مرغ و 180 تا سیصدگرم گوشت و حبوبات تأمین می شود.


نمایش:
مرتب کردن بر اساس:

قطره دی اچ آ و ویتامین یورو نچرال | 15 میل | کمک به بهبود سلامت مادر و کودک

اسید دوکوساهکسائنویک که بیشتر با نام  DHA شناخته می شود یکی از مواد خوراکی ضروری برای سلامت مغز است. DHA یکی از عناصر اساسی و پایه برای مغز به شم..

ناموجود

پودر شیر افزای گالاکتومید سلامت پرمون | تداوم شیردهی و تضمین سلامت مادر و کودک

نوزاد تا پایان 6 ماهگی به غذای کمکی نیازی ندارد و فقط لازم است از شیر مادر استفاده کند و از 6 ماهگی به بعد است که توصیه می شود از کربوهیدرات و نشاسته ..

ناموجود